Thursday, August 25, 2011

Maafkan Mama Sayang

Hati ini sangat sakit...sakit mengenangkan anak tersayang ditinggalkan dan dijaga oleh guru-guru taska sepanjang diri ini bekerja..Sakit mengenangkan anak sekecil itu tidak mendapat sepenuh perhatian daripada seorang insan bergelar mama...Maafkan mama sayang, bukan niat mama untuk meninggalkan mu. Tp mama terpaksa. Andai mama mempunyai pilihan, akan mama pilih untuk berada di samping mu. Menjaga mu dengan tulang empat kerat ni sendiri tanpa perlu meninggalkan mu di taska dan dijaga oleh org lain.

Pagi tadi bekal makanan alya tertinggal. Mama balik ambil kat umah then terus hantar ke Taska. Entah kenapa hati mama kali ini tercuit dan merasa sakit bila melihat anak mama. 4org guru yang terpaksa membahagikan perhatian mereka kepada anak2 yang lain lebih kurang 20 org (mama tak pasti bilangan sebenar)..Cuba bayangkan, berapa peratus perhatian yang alya dapat drpd guru2 itu? Sakitnya hati melihat keadaan tersebut. Sedih sangat. Rasa bersalah datang bertimpa2..alangkah bertuahnya mereka yang dapat menjaga sendiri anak2 mereka. Maafkan mama sayang...Sungguh mama terpaksa sayang..terpaksa meninggalkan alya..Maafkan mama sayang...Maafkan mama sayang...

Walau apa pun yang terjadi mama nak alya tahu yang mama sayang alya sangat2..Love you my dear BABY


12 ::ThoughT(s):: :

Siti Mas Hidayu said...

kecik...huhu sedey plak baca ni..anyway alya pon mesti tau ko sayang kat die..and die pasti sayang gak ko ...:)

NoEn said...

@Siti Mas Hidayu Sedih kecik..masuk je kete terus menangis aku dlm kete tu..sedihla tgk dia..mcm xterjaga jerk..tp aku paham la adat dok taska mmg macam tu..cikgu2nya xde masa nk belai2 ank kita mcm kita buat kat umah..tp sedih tau..uuwwaaaaa =(

umialya said...

tabahkan hati..

TinyTini said...

itulah perasaan normal seorang ibu yg bekerja..tini pun macam tu..tp nakwat camne, itulah percaturan kehidupan..

intz said...

Sedihkan....
tapi nk wat cam mana, hidup kat k.l ni mmg tak cukup kalau spouse je kerja.
Harapnya anak kita faham.

NoEn said...

@umialya InsyaAllah kak..biasa la kadang2 akan datang perasaan macam tu..huhu..

NoEn said...

@TinyTini Betul tu tini..tambah2 bila anak xberapa sihat itu yang membuatkan hati ibu ni terlebih sensitif.. O_O

NoEn said...

@intz Bukan setakat kat kL jer intan, kat mana2 pun zaman sekarang ni mmg mcm tu..tuntutan kehidupan..

Doa dan harapan semoga kelak anak tidak akan mempersoalkan kenapa kita tinggalkan mereka. Kita tinggalkan mereka demi tuntutan hidup bukan saja2 nk tinggalkan mereka..

Semoga suatu hari nanti sy akan bergelar WAHM..boleh la jg ank2 sendiri.. :)

Huddy said...

Nureen, aku paham.. Masa dulu hantar aliyah ke nursery uia, dia baru 4bulan.. :( menangis jugak pk dia.. tengoklah bape lama je aku tahan hantar dia ke nursery, seminggu lebih aje.. :( Klu boleh, mmg nak aliyah duduk rumah dengan sepupu dia dgn atuk nenek dia.. Tgklah rezeki mcm mana nnt... Tp mmg aku sgt dreading saat itu.. Klu dah besar, mungkin xpe, sbb akan sibuk main dgn kawan aje.. ni yg kecik ni, rs mcm kene cucuk2 hati ni..

RynaHakimi said...

Banyak2 sabar ye Noen.. One day bila kite dah ade anak baru akan rase perasaan tu kot.. Noen keje pon untuk alya dan keluarga jugak.. one day, insyaAllah Alya akan jadi anak yang tabah dn independent =)

NoEn said...

@Huddy 4bulan?kecil sangat la aliyah masa tu huda...huhu..alya yang dh setahun 5bulan ni pun nk menangis aku tgk dia semalam..klo sekecil 4bulan xthu la camne..kesian aliyah..patut la seminggu je ko tinggal dia kat taska..

alya stat dok taska umo setahun..stat dr situ jugak la mcm2 cabaran terpaksa dihadapi..especially dia selalu demam+batuk+selsema...tp nk buat mcm mana..terpaksa kn..semoga alya lebih tabah..

NoEn said...

@RynaHakimi Insyaallah rina..mmg perlukan kesabaran yg tinggi..huhu

semoga alya akan lebih tabah dan independent...