Wednesday, September 28, 2011

Susuilah Bayi Anda Dengan Susu Manusia

Alhamdulillah, pagi tadi masa bersiap-siap kemas baju dan CD alya ke taska, sambil sambil tengok astro OASIS sy tersentap dengan kenyataan "susuilah bayi anda dengan susu manusia" wah menarik ni..pagi2 sy suka bukak OASIS sebab ada zikir dan tazkirah kat slot Indahnya Iman..Alya pun baik je tgk zikir..Hadis pilihan pagi ini berkaitan dengan ta'dib...

Hadith Rasulullah S.A.W " Allah mendidikku, maka Dia memberikan kepadaku sebaik-baik pendidikan."

Sambil2 dgr tazkirah sambil2 bersiap so paham2 jelah bukan sume melekat kat kepala ni..tp yg paling sy ingat adalah Ustaz Datuk Abu Hassan Din Al-Hafiz menegaskan susuilah bayi anda dengan susu manusia kerana itu adalah permulaan menta'dib anak kita..banyak ibu bapa ambil ringan perkara ini. Susu bonda Nabi Muhammad ditakdirkan kering ada hikmahnya. kemudian Nabi di susui oleh ibu susuan. semuanya bersebab. ini menunjukkan susu manusia untuk manusia. Datuk Hassan Din menegaskan lagi kita perlu menyusukan bayi kita dengan susu manusia kerana dikhuatiri kalau-kalau  jika di susui dgn susu binatang, sedikit sebanyak sifat kebinatangan akan ada dlm diri anak kita..Nauzubillah.. 

Kita sering menunding jari kepada org lain dengan apa yang berlaku hari ini terutama mengenai gejala sosial dan jenayah..tp kita tidak pernah mengkaji atau menyelidik hingga ke akar umbi apakah puncanya. 

Mungkin menyusukan bayi kita adalah root cause dan ditambah pula dengan other causes yang lain seperti cara kita men'ta'lim' dan men'tarbiyah' anak kita, maka jadilah anak2 kita seperti yg telah kita corakkan sejak bayi lagi...

Jadi kita sebagai ibu bapa, kembalilah kepada ajaran Islam yang sebenar-benarnya...walaupun diri ini xsempurna, akan berusaha untuk memberikan yang terbaik untuk anak2. InsyaAllah

Maafkan saya kerana mungkin ada yang terasa dengan entri ini..sy bukan ckp xmenyusu dgn susu ibu anak kan jd jahat..bukan itu yg saya maksudkan..cuma sy tertarik dengan kenyataan yg dikeluarkan oleh ustaz Hassan Din. Semua ibu bapa akan lakukan yang terbaik untuk zuriat mereka mengikut cara masing-masing. Mungkin Ustaz maksudkan disini adalah cara paling asas menta'dib anak adalah menyusukan bayi dengan susu ibu.

Owh sesengguhnya sy tak pandai nak mengulas lebih lanjut..mungkin yang lain boleh tolong..ummu muhammad pasti boleh bg huraian yang lebih jelas kn terutama mengenai menta'dib anak ni kn??

Renung-renungkan..selamat beramal (",)



10 ::ThoughT(s):: :

RynaHakimi said...

Sangat setuju ngn Noen.. insyaAllah bila kite ade anak nanti nak fully bf dia.. =)

Mama Syabil and Rania said...

Alhamdulillah.. saya dah selangkah ke jalan yang betul dlm mendidik anak-anak.... :)

NoEn said...

@RynaHakimi InsyaAllah rina boleh..semoga rina and kimi cepat dapat zuriat..amin

NoEn said...

@Mama Syabil and Rania Alhamdulillah..semoga kita semua berjaya didik anak-anak ke jalan yang di redhai Allah

Suzie said...

Anak saya semua breastfeed tapi sebenarnya banyak sangat dugaannya.
2 minggu pertama memang rasa perit sangat untuk menyusu ,kalau kita mengalah memang minum susu lembulah jawabnya....

NoEn said...

@Suzie Betul tu kak..sy mula2 dulu pn byk cabaran..dgn inverted nipple lagi..tp sy keraskan hati, paksa jugak anak minum direct walau dia melalak mcm ape jer..alhamdulillah sebb sy keras hati tu la sy berjaya bf ank sampai hr ni..lagi setengah thn perjuangan perlu diteruskan

ayu@sweetlilcraft said...

chaiyok2 neon :). Betul tu, tp skrg alhamdulillah..dah ramai bf anak2. Dlm tgh menyusu pun kita tak boleh marah2, nanti anak2 pun ikut sama.
Alhamdulillah, ayu pun selamat susukan amjad 2 thn lebih :)

NoEn said...

@ayu@sweetlilcraft Alhamdulillah ayu, sy masih lg bf si kecik tu..bf ni byk mengajar ibu2 untuk lebih bersabarkan?

ayu pun xlama lg akan melalui sekali lagi fasa ini..happy breastfeeding ayu!!

ummu muhammad said...

noen baru sempat BW...huraian noen dah mantop! jelas n hikmah..sesipa bace insyaAllah takkan terase kerana kite same2 berkongsi rase n matlamat berblog ilmu yg kite dapat, kite sebar semoga anak2 kite semua mendapat khasiat asbab pengetahuan ibunya yang cukup luas insyaAllah!

sayang noen fillah! ;)

NoEn said...

@ummu muhammad InsyaAllah..kite ni xpandai nk karang ayat..takut ad yang salah tafsir..tp ape yg kite tulis tu berdasar kan ape yg ustaz tu ckp..mmg ad betulnya kn ape yg ustaz tu ckp..