Tuesday, November 8, 2011

1st Qurban...

Alhamdulillah semalam adalah kali pertama sy melakukan ibadah qurban...seekor lembu ayah diqurbankan, kongsi kami adik beradik, dan ma...bukan untuk menunjuk2 tp seriously inilah kali pertama saya melihat lembu disembelih..mula2 tu ok lagi, tp bila tgk lembu itu diikat untuk direbahkan, hati menjadi sayu..teramat sayu..teringat kisah nabi Ibrahim yang sanggup mengorbankan anak sendiri demi cinta kpd Allah..sy yang tengok lembu ni pun dh tak sanggup rasanya..Besar sungguh pengorbanan baginda..



mengalir air mata saat melihat pisau tajam di letakkan dileher lembu itu..mmg Ya Allah tak sanggup rasanya melihat semua itu..kaki dan tangan menggigil, mmg sukar untuk menafsirkan perasaan pd masa tu..pengalaman pertama melihat lembu disembelih di depan mata..biasanya tgk lembu yg dh selamat disembelih..jd tak timbul sebarang perasaan sayu atau pn sebagainya..tp inilah pengalaman pertama yang bagi saya amat berharga untuk diri sendiri...sungguh menginsafkan...


oh ya sepanjang di kg, alya sungguh fanatik dengan itik, ayam dan juga lembu..kiki..sabar je lah..bangun dr tidur je terus ajak nk tgk itik..seronok betul tgk dia yang sangat ghairah memerhatikan itik2 dan juga ayam2...alya..alya


tengok la nak sepuas-puasnya ayam itik tok ma tu..nnti ble dh balik rumah kita semua tu dh tak de kn...lepas ni alya pn kene main sorang2..kesian..tp kan budak kecik ni yang mama dia tak leh tahan, bila dia nk main dengan sepupu2 dia, diajak mama sekali..sabar je lah..tak pun chu dia yang menjadi mangsa..kiki..seronok mama dia ye lah nak mandi dgn chu, nk mkn dgn chu..hihi..sonok2.. T__T

inilah budak yang ngada2 ngan chu dia...hehe


petang ni kami akan bertolak balik ke kemaman..diri ini tidak sihat..batuk2 sejak beberapa hari yang lalu..suara pun makin tak kedengaran..hukhuk..semoga kami selamat sampai..doakan kami ya



7 ::ThoughT(s):: :

ummu muhammad said...

kalau tgk alya tak prnah tak senyum..senyum sokmo ;)

p/s: tande kehamilan ke2 kot noen ;D

Suzie said...

tak pernah tengok takut tak sampai hati ...kalau kita nangis dah tak boleh makan pula nanti

NoEn said...

@ummu muhammad oh bukanla..hanya demam biasa sebab tonsil bengkak..itu ajer..hehe

alya mmg suka senyum..senyuman itulah yg menceriakan hidup mama dia ni :D

NoEn said...

@Suzie ayah yang suruh ikut sama masa penyembelihan tu..so ikut je lah..owh kalo kita nangis dh tak boleh makan eh?tak tahu la plak

MaDihAh said...

alya ngada2...=p

NoEn said...

@MaDihAh kekeke..bukan selalu pun..mase ni ler nk bermanja ngan chu... :D

MaDihAh said...

pg2 kejut chu tdo...
haish...kacau btl...hikhik