Tuesday, November 6, 2012

Dengan Siapa Kita Bergaul

Dengan siapa kita bergaul, itulah sifat kita.
  1. Bergaul dengan orang kaya, akan bertambah kecintaan kepada harta
  2. Bergaul dengan orang miskin, akan bertambah sifat redha
  3. Bergaul dengan para penguasa, akan bertambah sifat takabur
  4. Bergaul dengan wanita (bukan mahram), akan bertambah syahwat
  5. Bergaul dengan budak-budak, akan cinta kepada permainan
  6. Bergaul dengan orang fasik, bertambah keberanian berbuat maksiat dan melambatkan taubat
  7. Bergaul dengan orang soleh, bertambah keseronokan untuk beramal
  8. Bergaul dengan ulama, bertambah ilmu dan semangat untuk mengamalkan agama
(Imam Abu Laits as-Samarqandi)
:: FB Ustaz don ::


17 ::ThoughT(s):: :

Mila@Rimbun said...

berkawan dengan tukang jahit dapat apa???? hhihi

NoEn said...

@Mila@Rimbun
hehe...untung2 dapat beg free ;)

aizu's life said...

berkawan dgn tok mudim??
jeng3.. hahahah..
joke je tau :)
anyway, org luar akan menilai sape diri kita mengikut sape kawan kite.. be careful dlm mencari kawan. jauhi mereka jika ada kesangsian :)

Yana Aina said...

pntng dlm memilih kwn. seseorg kwn tue boleh membawa kt ke syurga dan sebaliknya ^^

nuyui a.k.a miss YUI said...

btol2 tu...

syiela said...

orang akan menilai kita berdasarkan sikap rakan2 kita... betul tak :)

Jue Jaynee said...

bergaul dengan rakan di dunia maya

Bui Junaidi said...

KALAU X KAWAN DGN SIAPA2 MCM MANA TU..HIHI..

TP MMG BETUL,KAWAN2 PERGAULAN NI MMG MEMPENGARUHI CARA HIDUP KITA..

miz ruha said...

sy berkawan dengan kucing... ^_^

Kesuma Angsana said...

gd sharing. KA berkawan dgn semua

IntaNBerliaN said...

a'aa betoi tu.. sb tu kita harus bijak dlm memilih kwn :-)

Nur farahiza said...

sangat menarik info nie kak

aTieYusof Family said...

sy klu berkawan tak kira pangkat, usia.. ntah lah mmg suka berkawan... just pandai2 lah bawa diri kan..:)

Tihara said...

as salam

semuga Allah menghantarkan orang yang baik2 yang boleh bimbing kita..ditambah ilmu dan iman..insya Allah

Ayu@Sweetlilcraft said...

terima kasih share :) seperti sabda rasulullah, berkawan dengan orang jual minyak wangi dapatlah wanginya..

Nadiah_Rahman said...

salam kak , nad singgah n follow cini =)

Amr Rusy said...

posting yg sgt memuhasabahkan diri sy hr ini..tq